تعادل سود به ضرر استاتین ها برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی مطلوب است

14ژوئیه 2021- محققان در مقاله ی منتشر شده درBMJ ، اظهار داشتند که استاتین ها در بیماران فاقد سابقه ی بیماری قلبی با افزایش اندک خطر عوارض جانبی همراه هستند، اما این اثرات در مقایسه با مزایای بالقوه ی آنها در پیشگیری از حوادث عمده قلبی عروقی خفیف است.آنها می گویند یافته های آنها حاکی از آن است که تعادل سود و ضرر استاتین ها برای بزرگسالان فاقد بیماری قلبی به طور کلی مطلوب است.

از استاتین ها به طور گسترده ای برای جلوگیری از بیماری های قلبی استفاده می شود و عوارض جانبی شدید آن ها نادر است، اما بسیاری از افراد به دلیل احتمال اثرات خفیف تری مانند ضعف و سفتی عضلات تمایلی به مصرف آنها ندارند.

برای افرادی که در حال حاضر به بیماری قلبی مبتلا هستند، مزایای استاتین ها بسیار بیشتر از خطر این عوارض است، اما هنگامی که استاتین ها توسط افرادی استفاده می شوند که سابقه بیماری قلبی ندارند (به عنوان راهی برای پیشگیری اولیه) تعادل سود به ضرر این نوع درمان ممکن است کمتر مطلوب باشد.

با این وجود رهنمودهای اخیر استفاده ی گسترده از استاتین ها را برای پیشگیری اولیه توصیه کرده اند.

بنابراین، تیمی از محققان انگلیسی و آمریكایی تصمیم گرفتند تا ارتباط بین استاتین ها و عوارض جانبی آنها را در بزرگسالان بدون سابقه بیماری قلبی و نحوه تغییر این عوارض را بر اساس نوع و دوز استاتین ها بررسی كنند.

آنها نتایج 62 کارآزمایی کنترل شده ی تصادفی با 120456 شرکت کننده (میانگین سنی 61 ؛ 40٪ زن) را که به طور متوسط ​​3.9 سال پیگیری شده بودند، آنالیز و ارزیابی کردند. این آزمایشات به طرز متفاوتی طراحی شده و از کیفیت متفاوتی برخوردار بودند، اما محققان در تجزیه و تحلیل خود اجازه ی وارد کردن مطالعاتی با این تفاوتها را داشتند.

استاتین ها با کمی افزایش خطر درد عضلانی گزارش شده توسط بیمار، مشکلات کبدی و کلیوی و برخی از بیماری های چشمی مانند آب مروارید همراه بودند، اما با اختلالات عضلانی یا دیابت که از نظر بالینی تأیید شده باشند، ارتباطی نداشتند.

این خطرات معادل 15 مورد بیشتر از افرادی با علائم عضلانی، هشت واقعه ی کبدی بیشتر ، 12 رویداد کلیوی بیشتر و 14 مورد چشمی بیشتر از هر 10 هزار بیمار تحت درمان برای یک سال بود.

با این حال، این افزایش خطرات بیش از کاهش خطر وقایع عمده قلبی عروقی نبودند. به عنوان مثال ، تخمین زده شده که استاتین ها از 19 حمله قلبی، 9 سکته مغزی و هشت مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در هر 10 هزار بیمار تحت درمان برای یک سال، جلوگیری می کنند.

محققان می گویند: این نشان می دهد که تعادل سود به زیان استاتین ها برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی مطلوب است.

تجزیه و تحلیل بر اساس نوع استاتین ها نشان داد که آتورواستاتین، لوواستاتین و روزوواستاتین با برخی از عوارض جانبی مرتبط هستند، اما تفاوت قابل توجهی بین آنها دیده نمی شود.

یک رابطه دوز-پاسخ احتمالی متوسط ​​برای اثر آتورواستاتین در اختلال عملکرد کبد مشخص شد، اما روابط دوز-پاسخ برای انواع دیگر استاتین ها و عوارض جانبی بی نتیجه بود.

محققان اضافه کردند که این امر نشان می دهد که در صورتی که در حال حاضر نیاز قطعی به شروع درمان نباشد، تعیین دوز و نوع استاتین بطور سفارشی برای هر بیمار برای رفع مشکلات ایمنی مناسب است.

این یک مطالعه به اندازه ی کافی بزرگ بود و توانست به ارزیابی دقیق عوارض جانبی درمان با استاتین ها بپردازد. اما محققان به برخی از محدودیت ها در طراحی آزمایش اشاره کردند که ممکن است منجر به دست کم گرفتن رویدادها یا از دست دادن وقایع طولانی مدت شدیدتر شده باشند.

با این حال، آنها می گویند خطر کم ابتلا به عوارض جانبی ناشی از استاتین های گزارش شده در این بررسی "باید به بیماران و پزشکان اطمینان دهد که آسیب های احتمالی استاتین ها کم است و این عوارض محدود نباید آنها را از استفاده از استاتین ها برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی منصرف کند."

آنها با ضرورت نظارت معمول بر عملکرد کبد در حین درمان با استاتین ها در پیشگیری اولیه موافقند و می گویند که برای کمک به بهبود پایبندی به درمان و دستیابی به نظارت کارآمدتر، مطالعات بیشتری لازم است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210714/Study-Benefit-to-harm-balance-of-statins-for-primary-prevention-of-heart-disease-is-favorable.aspx